Contact


Iedere werkdag van 09:00 tot 12:00 en maandagavond van 18.30 tot 21.00

Tel. spreekuur: 038 - 376 16 74

Spoed: 06 - 53 40 66 86

Geen gehoor / spoed: 088 - 0511785

Zwanger zijn

Waar moet je voor oppassen?

Vitamine A

Te veel vitamine A kan schade aan het ongeboren kind veroorzaken. Zwangere vrouwen mogen daarom niet meer dan 3000 microgram vitamine A per dag binnenkrijgen. Het gaat om vitamine A uit dierlijke producten en supplementen. Vitamine A zit met name in leverproducten, abrikozen en sommige dag- en nachtcremes en multivitamines. Gebruik o.a. daarom alleen vitamininepreparaten die speciaal voor zwangeren zijn samengesteld.
Vitamine A heb je wel nodig, dus schrap het niet volledig uit je dieet. Door bewust te zijn waar de vitamine A in zit, kan je zorgen dat je deze producten met mate gebruikt.

Rauw vlees (i.v.m. toxoplasmose)

Eet geen vlees dat niet helemaal doorbakken is.

Rauwmelksekazen (i.v.m. listeria)

Kaas gemaakt van gepasteuriseerde of gesterilliseerde melk mag altijd. Harde kazen gemaakt van rauwe melk mag ook. Voor kaasproducten gemaakt van rauwe melk (au lait cru) geldt het advies deze niet te eten in de zwangerschap.

Bepaalde vis

Voorverpakte gerookte kant-en-klare vis uit de koeling (gerookte zalm, paling), rauwe schaal- en schelpdieren (mosselen, oesters), roofvissen (zwaardvis, tonijn, haai, koningsmakreel) liever niet eten ivm kans op listeriabesmetting.?


Praktijk: 038-3761674
Spoed: 06-53406686
Spoed en geen gehoor: 088-0511785