Contact


Iedere werkdag van 09:00 tot 12:00 en maandagavond van 18.30 tot 21.00

Tel. spreekuur: 038 - 376 16 74

Spoed: 06 - 53 40 66 86

Geen gehoor / spoed: 088 - 0511785

Zwanger zijn

Voeding

Als je zwanger bent of wilt worden, is het belangrijk om op je eten en drinken te letten. Daarmee houd je je lichaam gezond. Dat is goed voor jezelf, maar ook voor je ongeboren kind. Probeer gevarieerd te eten. Meer informatie kan je vinden op het voedingscentrum. Je hoeft niet voor twee te eten in de zwangerschap, maar er zijn een aantal producten waar je in de zwangerschap iets meer van nodig hebt:

Foliumzuur

Slik 400 microgram foliumzuur vanaf het moment dat je zwanger wilt worden. Dit verlaagt de kans op een open ruggetje bij je baby. Blijf in elk geval foliumzuur slikken tot 8 weken na conceptie: dat is ongeveer 10 weken na de eerste dag van je laatste menstruatie. Het is niet nodig daarna nog foliumzuur te nemen, maar het is niet schadelijk als je het daarna nog steeds neemt.

Vitamine D

Je hebt tijdens de zwangerschap ook extra vitamine D nodig. Slik per dag 10 microgram vitamine D, want zo houd je je botten en die van je kind gezond.

IJzer

Omdat je meer bloed aanmaakt in de zwangerschap, heb je meer ijzer nodig. Ook haalt je kindje ijzer uit je bloed voor zijn eigen ontwikkeling. Hierdoor is het goed om op het volgende te letten:
  • Eet regelmatig vlees. Vooral rund- of lamsvlees bevatten veel ijzer.
  • Eet volkorenbrood, volkorenpasta en peulvruchten, zoals bruine bonen en linzen.
  • Neem bij elke maaltijd groenten of fruitsoorten die rijk zijn aan vitamine C, want dan neemt het lichaam ijzer gemakkelijker op.
  • Slik ijzerpillen als je veganistisch eet.
  • Kies bij voorkeur vleesvervangers die ijzer bevatten.

Calcium

Drink dagelijks 2 tot 3 glazen melk en neem 1 tot 2 plakken kaas. Dan krijg je voldoende calcium binnen. Of kies in plaats van melk voor karnemelk, drinkyoghurt, chocolademelk, yoghurt of vla. Kies bij voorkeur magere of halfvolle producten.

Vocht

In de zwangerschap heb je 1 tot 1,5 liter extra vocht per dag nodig. Dus drink 2 tot 3 liter per dag.

Vette vis

Voor de hersenontwikkeling van je kindje zijn de vetten uit de vette vis nodig. Eet daarom elke week vette vis (max. 2x per week): makreel, haring, zalm, paling, heilbot, bokking, sardines, forel.

Vegetarisch?

Vegetarisch eten kan gewoon als je zwanger bent. Let wel op dat je genoeg B-vitamines en ijzer binnenkrijgt. Eet voldoende brood, granen, peulvruchten, zuivelproducten, eieren en kant-en-klare vleesvervangers, zoals ei, tofu, tempé of noten.


Praktijk: 038-3761674
Spoed: 06-53406686
Spoed en geen gehoor: 088-0511785